Praksisoppgave, Elenergisystemer

TEMA:  Installasjon av enveis, trådløs brytere og ett lys 
Praksisoppgave:  Åpen, trådløs installasjon 

Kompetansemål:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, montere, sette i drift og dokumentere systemer for belysning beregnet for boliger og mindre foretningsbygg
  • bruke digitale verktøy for å produsere skjemaer og tegninger
  • gi brukere veiledning om elenergisystemene og utstyret
  • måle elektriske størrelser i elenergisystemene og utstyret og vurdere måleresultatene
  • feilsøke på elenergisystemene og utstyret etter koblings- og driftsfeil og loggføre feilsøkingsarbeidet
  • risikovurdere og sluttkontrollere det arbeidet som blir utført, og vurdere kvaliteten av eget arbeid
  • bruke faglig presist språk om elenergisystemer og utstyr tilpasset brukere, supportpersonell, kolleger og representanter fra andre fagområder
  • utføre arbeidet på elenergisystemer og utstyr fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover, forskrifter, normer og produsentenes tekniske dokumentasjon
  • utføre arbeidet med elenergisystemer og utstyr i overensstemmelse med gjeldende sikkerhetsforskrift
  • utføre arbeidet i overensstemmelse med rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
 

Innledning:

En kunde har en dimmer, som er skjult installert, til en lampe i taket. Dimmeren blir i veien når kunden skal ha et større skap. Kunden ønsker å flytte dimmeren til den andre siden av døren. Du foreslår for kunden å montere en trådløs bryter og en dimmer-aktuator til lampen. Den trådløse bryteren kan til og med monteres på veggen til det nye skapet i stedet for å flytte dimmeren bak døren. Kunden synes dette er en god idé.

Trådløs installasjon: Ved trådløs installasjon trenger en ikke å trekke kabel til lysbryteren. I stedet skrur eller limer vi fast en enkel trådløs bryter. I tillegg monteres det en aktuator mellom fordelingsskapet og belysningen. Det er dimmer-aktuatoren som styrer strømmen til halogenlampen. I denne installasjon trengs det to aktuatorer, én til hver lampe.
Se info om trådløs styring.
Se info om smarte løsninger.
Se info om det trådløse alternativet.
Se info om produktoversikt.
Brosjyre om trådløs styring med Xcomfort. 
Se info om Xcomfort.
Les om intelligent styring av lys i Elenergi Vg1 elektrofag, 2015.
Trådløse brytere - enkel RF-trykknapp: Enkel trykknapp som fungerer som lysbryter nr. 1 eller som en dimmer. Trykknappen sender ut radiosignaler til mottakeren. Mottakeren heter aktuator
Aktuator: Aktuatoren er mottakeren som slår av og på eller styrer spenningen til belysningen. Aktuatoren kan være et relé eller en dimmer. Aktuatorene monteres i koblingsbokser eller lignende. Aktuatoren styres med et radiosignal fra en sender, for eksempel en trådløs trykknapp. Aktuatoren kan være et enpolt relétopolt (allpolt) relé eller dimmer
Koblingsboks: En boks for å montere aktuatoren. Husk på at den må være stor nok til å koble og montere aktuatoren.
10 A-vern: Det skal alltid monteres jordfeilautomat når i nye installasjoner. Det er viktig at utløsestrømmen og utløsetiden testes i sluttkontrollen.  Se film om Jordfeilbryter - utløsestrøm, utløsetid og les Elenergi Vg1 elektrofag, 2015.
- Fordelingsskap: Fordelingsskapet kalles også for sikringsskap.
- PR-kabel: Kabel som er lagd for å være lett å forlegge pent på vegg. Det trekkes kabel frem til koblingsboks og belysning. Det trengs ikke kabel til den trådløse bryteren.
- Klammer: Hvit klammer som passer til P-kabel. Husk på at oval kabel og rund kabel skal ha forsjellig klammer . I tillegg må det brukes rett klammer til tverrsnittet på kabelen, 1,5 mm2 eller 2,5 mm2.





Planlegging

Husk på å spare på notater fra planleggingen. Planleggingen brukes som dokumentasjon og skal leveres kunden. Les om dokumentasjon i § 12 (FEL). 


Din oppgave:
For denne oppgaven skal du lage dokumentasjon før og etter installasjonen. Vi som elektrikere er pålagt å lage dokumentasjon, Dokumentasjonen er til for vår egen sikkerhet og for å vise at installasjonen er uten feil og mangler.

Hvis du har gjort oppgaven med lysbryter nr. 1, kan du beholde deler av den og montere en trådløs bryter og en dimmer-aktuator. Fjern lysbryter nr. 1 og kabelen som går til lysbryteren, og monter i stedet den trådløse trykknappen. Bruk en passende koblingsboks til aktuatorene mellom fordelingsskapet og belysningen. Hvis oppgaven ikke inkluderer lysbryter nr. 1 montert, lager du en helt ny oppgave. Uansett må du lage dokumentasjonen på nytt!
 

Tidsplan:

*    Lag en tidsplan for oppgaven på et skjema. Tidsbruken blir forskjellig om du har en oppgave du skal utbedre eller om du skal lage en helt ny.



Risikovurdering:

Risikovurdering består av to deler: 
Arbeidet - En del er der du finner ut hvilke farer det er med å utføre selve oppdraget eller arbeidet. 
Elinstallasjonen - Den andre delen går på å finne ut elektriske farer med din elinstallasjon, både før og etter at den elektriske installasjonen er ferdig.

Risikovurdering: arbeidet

Les info om risikovurdering i forbindelse med å utføre arbeidet på Arbeidstilsynet.no
”Med risiko menes sannsynligheten for og konsekvensen av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.”
'Farekilde' er alle forhold som kan forårsake skade. Det kan være kjemikalier, maskiner, arbeid i høyden, tunge løft, stress, osv. Husk at risiko ikke begrenser seg til umiddelbare, fysiske farer. De hyppigste årsakene til skader og sykdom i arbeidslivet i dag, er ergonomiske og psykososiale forhold som muskel- og skjelettplager, stress, konflikter, etc. En vurdering av risiko må derfor også omfatte slike spørsmål.

Tre enkle spørsmål
 er kjernen i risikovurderingen:
- Hva kan gå galt?
- Hva kan vi gjøre for å hindre dette?
- Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensene dersom det skjer?

En enkel risikovurdering
 kan gjøres i fire trinn:
- Trinn 1: Finn farekildene
- Trinn 2: Hva kan skje og hvor sannsynlig er det?
- Trinn 3: Hva kan vi gjøre for å hindre det?
- Trinn 4: Tiltak og videre arbeid Kilde Arbeidstilsynet

* Fyll ut hjelpeskjema om risikovurdering fra Arbeidstilsynet. Her skriver du de farer som kan oppstå under arbeidet med å installere lysbryteren og stikkontakter. For eksempel om du skal stå på stige, bore i vegg eller andre farer. Skriv ned alle andre farer som du mener kan oppstå i forbindelse med denne installasjonen.
RISIKOVURDERING: ELEKTRISK INSTALLASJON

Les §16 i fel om risikovurdering
 i forbindelse med elinstallasjonen.

* Fyll ut risikovurdering «rapport fra risikovurderingen» fra NELFO – husk på å skrive inn kommentarer for å vise at du har forstått hvert punkt. Les veiledningen.



Tegninger:

* Lag en arrangementtegning over hvordan du har tenkt å installere oppgaven på din vegg. Husk at du kan montere trykknappen akkurat hvor du vil. Bare det ikke er for lang avstand.
* Lag et enlinjeskjema over oppgaven du skal montere på din vegg.
* Hvis du vil, kan du / bør du lage et flerlinjeskjema for at det skal være litt lettere å koble.



Beregninger:
Du skal beregne og dokumentere ledertverrsnittet ut fra kundens ønske om vernets størrelse. Dokumentasjonen skal være for kundens tenkte installasjon for at du skal få realistiske verdier. 
Installasjonen skal være på et soverom i en bolig. Da skal ”skjema for bolig” brukes for å beregne ledere og vern.
- Læreren oppgir lengden på den lengste kabelen.
- Læreren oppgir den laveste kortslutningsstrøm som er i enden på den lengste kabelen.
* Bruk skjema for bolig for å beregne og dokumentere at du har rett tverrsnitt på kabelen i forhold til vernet. 

Materielliste:
* Lag en materialliste for kundens installasjon. Bruk skjema.
Trådløse brytere - enkel RF-trykknapp
Aktuator
Koblingsboks
10 A-vern 
Fordelingsskap
PR-kabel
- Klammer: enstift og tostift
Lampe - veggbeslag 



Gjennomføring

Husk at installasjonen skal utføres fagmessing!


Montasje

* Fyll ut risikovurdering ”rapport fra risikovurderingen” – husk på å skrive inn kommentarer for å vise at du har forstått hvert punkt. Les veiledningen.
* Monter trådløs trykknappkoblingsboks til aktuatoren og belysning ut fra tegningene du har laget.
* Trekk kabel fra fordelingsskapet frem til koblingsboksen og videre til belysningen.
* Koble aktuatoren og lampen.



Testing

* Mål isolasjonsresistansen, notér verdien. Se film om isolasjonsresistans. Les Elenergi Vg1 elektrofag, 2015.
* Mål kontinuiteten, notér verdien. Se film om kontinuitet. Les Elenergi Vg1 elektrofag, 2015..
* Spenningssett installasjonen etter tillatelse fra lærer.
PROGRAMMERINGSe liten veileding eller større dokumentasjon for å programmere den trådløse trykknappen med aktuatorene.
* Test anlegget.
* Fjern den trådløse trykknappen, og finn ut hvor langt du kan gå fra installasjonen og trykknappen fortsatt virker. Prøv forskjellige typer av vegger hvis du har mulighet, og prøv trykknappen fra de andre etasjene.



Feilsøking

* Bryt spenningen og feilsøk hvis installasjonen ikke virker.
* En medelev lager feil på din installasjon, og du feilsøker og utbedrer feilen.





Dokumentasjon

Sluttkontroll

Utfør en sluttkontroll av din installasjon. Les Elenergi Vg1 elektrofag, 2015.

Se film: Verifikasjon og sluttkontroll. NEK 400 del 6, Kontinuitet i jordleder, Isolasjonsresistans (megging), Jordfeilbryter - utløsestrøm, utløsetid, Minste kortslutningsstrøm, Høyeste kortslutningsstrøm

SE FILM OM "5 SIKRE"

* Bruk "5 sikre"- måling/prøving og visuell kontroll. Fyll ut alle verdier - husk på å kommentere.



Kursfortegnelse

. Lag en kursfortegnelse for installasjonen.
* Bruk ”5 sikre”, og fyll ut skjemaet.



FDV-dokumentasjon
 Lag en utstyrsdokumentasjon. Se punktet om utstyrsdokumentasjon. 

Utstyrsdokumentasjon
 Les om CE-merking og om utstyrsdokumentasjon.
* Lag utstyrsdokumentasjon. Bruk skjema.
Linker for å komme til utstyrsdokumentasjon: trådløs trykknappPR kabel, enstift- og tostift-klammer, koblingsboks, 10 A jordfeilautomat, fordelingskap og lampe (armatur).

Brukerveiledning
 * Lag en EGEN brukerveiledning for programmeringen slik at kunden selv har mulighet til å forandre på hvilken aktuator som hører til hvilken trykknapp, i tilfelle kunden skal installere flere trådløse brytere. Husk på å bruke et språk i brukerveiledningen som kunden kanforstå. 
Det er også viktig at du forklarer hvordan og hvor ofte kunden skal teste jordfeilbryteren i jordfeilautomaten.

Samsvarserklæring

Les om samsvarserklæring.
* Lag en samsvarserklæring. Bruk ”5 sikre”.

All dokumentasjon som er laget, skal leveres til kunden (læreren).   





Vurdering

Min innsats:
  • Hvordan var min planlagte tidsbruk i forhold til virkelige tidsforbruk? Hvis det var forskjell, hva var grunnen? Skriv en kort begrunnelse.
  • Hva har jeg lært av denne oppgaven? Skriv en kort forklaring.
  • Hva var bra med denne oppgaven? Skriv en kort begrunnelse for hvorfor det var bra?
  • Hva kan jeg gjøre neste gang? Skriv en kort forklaring.
  • Hvilken karakter mener jeg at jeg skal ha på denne oppgaven? BRUK SKJEMA.
  • Læreren setter karakter på oppgaven min på skjemaet jeg brukte sammen med meg.